Švietimo įstaigos vadovo lyderystė mokymui
Giedrė Romaškienė
1/12/20252 min read


Lyderystė Mokymui – Mokyklos Vadovo Kompetencija, Stiprinanti Bendruomenės Įsitraukimą
Švietimo vadovo vaidmuo šiuolaikinėje mokykloje tampa vis svarbesnis, nes vadovas yra ne tik organizacijos administratorius, bet ir bendruomenės įkvėpėjas, kurio užduotis – suvienyti mokyklos narius bendram tikslui. Viena pagrindinių švietimo vadovavimo krypčių, skatinanti šiuos pokyčius, yra lyderystė mokymui (angl. Leadership for Learning). Ši koncepcija, glaudžiai susijusi su instrukcine lyderyste (angl. Instructional Leadership), išskiria vadovą kaip aktyvų ugdymo proceso dalyvį, kuris skatina bendruomenės įsitraukimą, užtikrina ugdymo kokybę ir siekia ilgalaikės mokyklos sėkmės.
Lyderystės Mokymui Esmė
Lyderystė mokymui apima strateginį planavimą, mokyklos kultūros formavimą ir mokytojų profesinio tobulėjimo skatinimą. Skirtingai nuo tradicinės instrukcinės lyderystės, kuri daugiausia dėmesio skiria mokymo turinio koordinavimui ir rezultatų stebėjimui, lyderystė mokymui siekia gilinti bendruomenės narių įsitraukimą į bendrus tikslus. Vadovas, veikiantis pagal šį modelį, tampa ne tik ugdymo proceso stebėtoju, bet ir strategu, kuris sukuria aplinką, leidžiančią mokytojams ir mokiniams išnaudoti savo potencialą.
Hallinger ir Murphy Modelis: Trijų Krypčių Lyderystė
1985 m. sukurtas Hallinger ir Murphy modelis yra vienas iš pagrindinių lyderystės mokymui pagrindų. Jis pabrėžia tris pagrindines mokyklos vadovo veiklos kryptis:
Mokyklos misijos apibrėžimas
Vadovas, remdamasis diskusijomis su mokytojais, mokiniais ir tėvais, formuluoja aiškią mokyklos misiją, kuri vienija bendruomenę. Aiškūs tikslai, tokie kaip skaitymo gebėjimų ar kritinio mąstymo ugdymas, tampa bendromis gairėmis visiems mokyklos nariams. Šis procesas ne tik suteikia kryptį, bet ir skatina atsakomybės jausmą.Ugdymo programos valdymas
Vadovas užtikrina nuoseklų mokymo procesų stebėjimą, ugdymo turinio koordinavimą ir mokinių pažangos analizę. Reguliarūs susitikimai su mokytojais, kuriuose aptariamos efektyviausios mokymo strategijos, padeda palaikyti aukštą mokymo kokybę ir suderinti pamokų tikslus su mokyklos misija.Palankaus mokymosi klimato kūrimas
Vadovas skiria dėmesį mokymui skirto laiko optimizavimui, profesinio tobulėjimo skatinimui ir skaidrumo užtikrinimui. Bendradarbiavimu grįsta aplinka leidžia mokytojams jaustis palaikomiems, o mokiniams – motyvuotiems ir įsitraukusiems.
Praktinis Modelio Taikymas
Naujai paskirtas mokyklos vadovas, susidūręs su žemu mokyklos efektyvumu, gali sistemingai taikyti Hallinger ir Murphy modelį. Pirmiausia, apibrėžiama mokyklos misija – per susitikimus su bendruomene nustatomi prioritetai, kurie padeda suvienyti mokyklą. Vėliau vadovas inicijuoja mokytojų veiklos stebėjimą, analizuoja mokinių pažangą ir pritaiko ugdymo strategijas pagal gautus duomenis. Galiausiai, per profesinio tobulėjimo veiklas ir skaidrumą vadovas užtikrina, kad visi mokyklos nariai dirbtų sinchroniškai, siekdami bendrų tikslų.
Lyderystės Mokymui Ribotumai
Nepaisant efektyvumo, šis vadovavimo modelis turi ir ribotumų. Stipri vadovo kontrolė kartais riboja mokytojų kūrybiškumą ir savarankiškumą, todėl svarbu derinti lyderystę mokymui su kitomis vadovavimo formomis, pavyzdžiui, transformacine lyderyste. Subalansuota vadovo kontrolė ir bendruomenės įtraukimas padeda sukurti ilgalaikės sėkmės pagrindą.
Lyderystė mokymui yra įrankis, leidžiantis vadovui kurti struktūruotą ir tvarų ugdymo procesą, kuris ne tik sprendžia esamus iššūkius, bet ir užtikrina, kad mokykla veiktų efektyviai bei kryptingai. Šis modelis, tinkamai pritaikytas, gali tapti kertiniu pagrindu, padedančiu mokykloms pasiekti naujų aukštumų švietimo srityje.