Knygos „Įpročio galia“ – Charles Duhigg, aprašymas

Rekomenduoju knyga

Giedrė Romaškienė

1/11/20252 min read

„Įpročio galia“ – Charles Duhigg

Charles Duhigg knyga „Įpročio galia“ (The Power of Habit) yra puikus vadovas, padedantis suprasti, kaip formuojasi įpročiai ir kaip juos galima pakeisti. Švietimo vadovams ji gali tapti ne tik asmeninio tobulėjimo priemone, bet ir vertingu įrankiu, padedančiu kurti efektyvią mokyklos kultūrą, skatinant pozityvius įpročius tarp mokytojų, mokinių ir visos bendruomenės.

Pagrindinės temos: Knyga aiškiai apibrėžia įpročių kilpos koncepciją: suveikiklis – veiksmas – atlygis. Joje išsamiai paaiškinama, kaip įpročiai tampa tvirtais elgesio modeliais ir kaip juos galima transformuoti. Vadovai gali šiuos principus pritaikyti, analizuodami savo mokyklos veiklą ir ieškodami būdų, kaip pakeisti neefektyvius procesus. Duhigg taip pat pabrėžia, kad keičiant svarbiausius įpročius, galima transformuoti visą organizacijos kultūrą. Tai itin aktualu mokyklų vadovams, kurie siekia pagerinti ugdymo kokybę, stiprinti bendruomenės bendradarbiavimą ir kurti vieningą organizacinę atmosferą. Be to, knygoje nagrinėjama, kaip kognityviniai įpročiai daro įtaką sprendimų priėmimui. Duhigg paaiškina, kaip vadovai gali panaudoti šiuos principus strategiškai svarbiems sprendimams priimti, skatindami tikslingesnį ir efektyvesnį darbą.

Praktinis pritaikymas švietimo vadovams: Knygoje pateikti principai gali padėti transformuoti mokyklos kultūrą. Vadovai, analizuodami savo organizacijos „įpročių kilpas“, gali ieškoti būdų, kaip pakeisti žalingus įpročius produktyviais. Pavyzdžiui, jei mokyklos susirinkimai vyksta neorganizuotai ir neefektyviai, vadovas gali nustatyti aiškų suveikiklį (laikas), konkretų veiksmą (struktūrizuotą darbotvarkę) ir apčiuopiamą atlygį (sėkmingai išspręsti klausimai). Duhigg principai taip pat gali padėti skatinti mokytojų profesinį tobulėjimą. Vadovai, kurdami palankią aplinką naujiems metodams išbandyti ir suteikdami grįžtamąjį ryšį, gali padėti mokytojams efektyviau įsisavinti ir taikyti pažangius mokymo metodus. Mokinių kasdienybėje šie principai gali būti pritaikomi įdiegiant naujus įpročius, tokius kaip savarankiškas mokymasis, efektyvesnis laiko valdymas ar stipresnis bendradarbiavimas.

Asmeninė nuomonė:„Įpročio galia“ – tai įkvepianti knyga, kuri atskleidžia, kaip maži pokyčiai gali turėti didžiulį poveikį tiek asmeniniame, tiek profesiniame gyvenime. Man ypač patiko autoriaus pateikti praktiniai pavyzdžiai, kurie parodo, kad net didžiausios organizacijos transformacijos prasideda nuo mažų, bet reikšmingų įpročių.

Įsimintina citata:„Keisti įpročius – tai ne valios stiprinimo aktas, o moksliškai pagrįstas procesas, kuris prasideda nuo suvokimo, kas juos skatina.“

Kam ši knyga skirta? Ši knyga naudinga švietimo įstaigų vadovams, siekiantiems gerinti mokyklos kultūrą, mokytojams, norintiems tobulinti savo ugdymo praktiką, ir visiems, kurie nori giliau suprasti savo asmeninius ar organizacinius įpročius bei juos keisti.

Išvada ir rekomendacija:9/10 „Įpročio galia“ yra vertinga knyga kiekvienam, kuris nori suprasti ir valdyti įpročius – tiek asmeniniame gyvenime, tiek profesinėje veikloje. Švietimo vadovams ji gali tapti naudingu įrankiu, padedančiu ne tik tobulinti savo darbo metodus, bet ir įkvėpti teigiamus pokyčius visoje mokyklos bendruomenėje.

Kaip sako knygos autorius, vienas mažas įprotis, ar tai būtų asmeniniame gyvenime, ar darbe, gali tapti katalizatoriumi kitiems teigiamiems pokyčiams. Pavyzdžiui, įprotis reguliariai sportuoti ne tik gerina fizinę savijautą, bet ir dažnai paskatina sveikesnę mitybą, geresnį miego režimą, kokybiškesnį bendravimą bei gebėjimą efektyviau ilsėtis. Panašiai mokykloje įprotis užtikrinti saugumą, ypač psichologinį, gali tapti esminiu pagrindu grandininiams pokyčiams, kurie kuria visapusiškai sveikesnę aplinką. Kai psichologinis saugumas tampa prioritetu, jis skatina atviresnį bendravimą tarp mokinių, mokytojų ir vadovų, leidžia tėvams labiau pasitikėti mokyklos bendruomene, o mokytojams suteikia galimybę susitelkti į kokybiškesnį ir kūrybiškesnį darbą. Toks dėmesys saugumui keičia ne tik atskirų individų patirtis, bet ir formuoja pozityvią mokyklos kultūrą, kurioje kiekvienas bendruomenės narys jaučiasi vertinamas, išklausytas ir palaikomas.