Erich Fromm – „Turėti ar būti?“

1/15/20252 min read

Erich Fromm – „Turėti ar būti?“

Erich Frommo knyga „Turėti ar būti?“ (angl. To Have or To Be?) yra gili psichologinė ir filosofinė analizė, kurioje nagrinėjami du pagrindiniai žmonijos egzistencijos būdai: „turėjimas“ ir „buvimas“. Ši knyga kelia esminį klausimą – kaip šiuolaikinė visuomenė turėtų keistis, kad žmonės galėtų gyventi prasmingiau ir harmoningiau.

Frommas išsamiai aprašo skirtumus tarp šių dviejų būdų. „Turėjimas“ orientuojasi į materialų pasaulį, valdymą ir savinimąsi. Žmogaus vertė čia matuojama pagal jo turtus, statusą ar daiktus. Priešingai, „buvimas“ skatina orientaciją į vidinį pasaulį, autentiškumą ir prasmingus santykius. Tai gyvenimas, grindžiamas patirtimi, kūrybingumu ir dalijimusi.

Autorius kritikuoja vartotojišką visuomenę, kuri skatina „turėjimo“ mentalitetą. Šis požiūris atitolina žmones nuo jų tikrosios prigimties, lemia izoliaciją ir nepasitenkinimą. Tuo tarpu „buvimo“ kelias padeda siekti gilesnių santykių, prasmingo darbo ir dvasinio augimo.

Švietimo reikšmė ir praktinis pritaikymas

Frommas pabrėžia, kad švietimas yra vienas iš svarbiausių veiksnių, galinčių padėti žmonėms pereiti nuo „turėjimo“ prie „buvimo“. Švietimas neturėtų būti orientuotas tik į žinių kaupimą, bet ir į jų supratimą bei gebėjimą jas pritaikyti. Ugdymas turėtų skatinti kūrybingumą, empatiją ir kritinį mąstymą.

Mokymosi procesas turėtų būti refleksyvus ir kūrybiškas. Mokytojai turėtų siekti ne tik perteikti informaciją, bet ir skatinti mokinius suprasti pasaulį giliau bei atrasti savo vietą jame. Tai taip pat apima santykių kūrimą, kurie grindžiami pagarba ir pasitikėjimu, leidžiančiais mokiniams atsiskleisti ir augti.

Švietimo tikslas turėtų būti ugdyti asmenybes, gebančias kurti prasmingus ryšius su savimi, kitais žmonėmis ir aplinka. Mokyklos ir universitetai neturėtų orientuotis tik į profesinį efektyvumą, bet ir į asmeninio augimo ir socialinių vertybių ugdymą.

Vartotojiško mentaliteto mažinimas yra dar viena svarbi švietimo užduotis. Mokiniams turėtų būti skiepijamos vertybės, skatinančios bendruomeniškumą, atsakomybę ir dvasinį augimą.

Kodėl rekomenduoju vadovams?

Vadovams ši knyga padeda naujai pažvelgti į švietimo institucijų valdymą. Frommo idėjos skatina pereiti nuo konkurencijos ir rezultatų siekimo prie prasmingos organizacijos kultūros formavimo. Švietimo vadovai gali:

  • Formuoti vertybėmis grįstą kultūrą: Skatinti empatiją, kūrybingumą ir bendruomeniškumą organizacijoje.

  • Pereiti nuo kontrolės prie įgalinimo: Įkvėpti savo komandą dirbti dėl bendro tikslo, kuris atlieptų vidinius žmonių poreikius, o ne materialius siekius.

  • Kurti ilgalaikius pokyčius: Vadovai gali mažinti vartotojišką požiūrį į švietimą, orientuodamiesi į gilesnį darbuotojų ir mokinių vidinį augimą.

Kodėl rekomenduoju mokytojams?

Mokytojams ši knyga siūlo naują perspektyvą ugdymo procese. Frommo idėjos kviečia mokytojus permąstyti, kaip jie gali ne tik perteikti žinias, bet ir skatinti mokinių autentiškumą. Ši knyga įkvepia:

  • Skatinti mokinių autentiškumą: Padėti mokiniams atrasti savo tikrąjį potencialą ir ugdyti jų gebėjimą reflektuoti savo santykį su pasauliu.

  • Kurti prasmingus santykius: Mokytojo ir mokinio santykis turėtų būti grindžiamas ne autoritetu, bet abipusiu pasitikėjimu ir pagarba.

  • Mokyti vertybių: Švietimas turėtų neapsiriboti žinių perdavimu – jis turėtų skatinti mokinių empatiją, atsakomybę ir gebėjimą vertinti save bei aplinkinius.